5 manieren om goed voor jezelf te zorgen - Lifestyle by Techkoningin

5 manieren om goed voor jezelf te zorgen

Wat is nou eigenlijk beauty? Beauty gaat voor mij veel verder dan een prachtig uiterlijk. Meer dan make-up en cosmetische producten. Beauty, voor mij, is ook mental health. Denk hierbij aan self love en self care. Om er prachtig uit te zien moet je je ook prachtig voelen. En daar hoort ook je innerlijk bij. Vaak vergeten wij te zorgen voor de belangrijkste persoon is ons leven – en dat zijn wij natuurlijk zelf. Beauty staat juist in het teken van goed voor jezelf zorgen. Tevreden zijn met jezelf. En vooral om lief te zijn voor jezelf. Je hoeft niet gelijk over de top jezelf te trakteren op een nieuwe auto, maar neem eens een tijdschrift mee om te ontspannen of koop eens wat lekkers voor jezelf. 

Wees niet te hard, wees lief en zorg goed voor jezelf

Mental health is een fragiel dingetje. Ik zie het altijd als het kleine meisje in mij. Een kleine ginger met twee staartjes en een tooth gap. Hoewel ik mijzelf nu zie als een badass bossbabe, is zij altijd op de achtergrond. Ze vraagt me of ik wel mooi genoeg ben, of ik wel goed genoeg ben. Ze zegt me dat dingen gegarandeerd fout gaan en roept daarna dat karma een trut is. Twee seconden daarna huilt ze uit angst dat karma het gehoord heeft en wraak neemt. 
Ik ben er van overtuigd dat alles in je leven een weerspiegeling is van hoe jij zelf bent. Je emoties en communicatie spelen hierin een grote rol. Vaak heb jij meer invloed op een situatie dan je zelf denkt. Dit heb je misschien zelf helemaal niet door, maar hopelijk herken je dingen tijdens het lezen van deze blog – en helpt dit je uiteindelijk wat liever voor jezelf te zijn. Want goed voor jezelf zorgen is belangrijk.

Sta mooier in het leven & zorg goed voor jezelf

1. Blijf in je eigen kracht

Negativiteit maakt op welke manier dan ook indruk op iedereen. Maar de manier waarop jij omgaat met tegenslagen, beïnvloedt jouw leven. Dit heb je misschien niet altijd door, maar dit heeft wel degelijk invloed op je mental health. 

Heb je wel eens hele heftige emoties gevoeld, terwijl je eigenlijk niet goed snapt waarom je ze voelt? Emoties die zo ineens komen opborrelen, terwijl je dat gevoel niet had toen je opstond? Grote kans dat deze gevoelens niet van jou zijn, maar juist van iemand anders. Je bent namelijk in staat om energie van een ander op te nemen.
Denk dus eens terug aan het moment toen je opstond, voelde je je toen ook al zo? Focus je op je eigen ademhaling. Dit is een belangrijk aspect om weer tot rust (en bij je eigen emoties) te komen. De kans is groot dat je je hierna compleet anders voelt. Natuurlijk lukt dit waarschijnlijk niet in één keer, maar het feit dat je je hier bewust van bent maakt al veel verschil. 

2. Mental health heeft ook te maken met relaties en communicatie

Hoe jij omgaat met veranderingen in je leven, zegt een hele hoop. Maar ook de manier waarop jij met mensen omgaat heeft veel invloed. Niet alleen op de wereld, maar ook op jezelf. Hoewel ik graag praat, een communicatie-opleiding volg, en oversharing niet in mijn woordenboek staat, heb ik soms toch moeite met communiceren. En laat dit nu één van de belangrijkste dingen zijn. Ik heb persoonlijk heel veel gehad aan de DISC methode.

DISC geeft inzicht in onze voorkeuren in gedrag en communicatie. Het zegt eigenlijk dat er vier typen mensen zijn, die allemaal op een verschillende manier met elkaar communiceren. Maar, zodoende kan je dus ook leren hoe je het beste kan praten met de persoon die je tegenover je hebt. Vaak kan je aan de hand van enkele kleine observaties al aardig een inschatting maken van waar deze persoon zich op de DISC bevindt. 

DISC koppelt gedragsstijlen aan kleuren, waarbij ze de handigste feiten op een rij zetten. Mensen die vallen binnen de kleur rood wil bijvoorbeeld feiten horen en snel tot de kern van de zaak komen. Geel is een heel positief en enthousiast persoon. Groen is een persoon die geduldig is en streeft naar stabiliteit. En blauw houdt van informatie en details.
Al deze kleuren/personen communiceren via hun eigen manier, en zodra je dit weet communiceer je ineens een stuk makkelijker met de mensen om je heen. 

Om er achter te komen welke kleur jij bent, kan je hier de DISC-test doen. 

Wil je meer weten over de vier persoonlijkheidstypen? Dan is het boek Omringd door Idioten van Thomas Erikson wat voor jou. Thomas Erikson leert je om op praktische en eenvoudige wijze dit kleurenschema toe te passen. Omringd door idioten helpt je collega’s, vrienden en familie beter te begrijpen.

3. Maak je eens wat minder druk

Hoe komt het toch dat op het moment dat het even niet zo goed gaat, het ene na het andere probleem zich voordoet? Uitspraken als “prima, dit kon er ook nog wel bij” zijn dan ook woorden die je jezelf zo’n tien keer per dag hoort zeggen. Daarom is het belangrijk om ook goed voor jezelf te zorgen. Relativeren is daar ook echt een heel belangrijk onderdeel van. Maak je niet zo snel druk over de kleine dingen in het leven. Zoals die ene keer dat je crush je zag terwijl je jurk verstopt zat in je panty. Over een tijdje is het je favoriete verhaal om te vertellen. Hoe meer jij stresst om kleine dingen, hoe meer negatieve dingen in je leven zullen opvallen. Je crush zag je staan! Who cares dat hij ook je perfect apple bottom zag. 

4. Positief is een spiegel naar negatief en andersom

Hou er rekening mee dat positieve dingen op dezelfde manier werken. Als jij je meer bezighoudt met de leuke dingen in je leven, zullen de kleine negatieve dingen precies dat zijn – klein. Niet dat het een magische oplossing is, maar het is op deze manier makkelijker voor jezelf om je rust te vinden. Ik denk niet dat het toevallig is dat mijn leven soepeler verloopt sinds ik hier aan werk. Alles om mij heen verandert, omdat ik ben veranderd. 

5. Sta open voor de mening van anderen

Natuurlijk is het nooit leuk om kritiek te krijgen, maar zie het als een leermoment. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is echt de moeite waard. Let er op dat de kritiek die jou raakt, juist een manier is van je emoties om je wat duidelijk te maken. Probeer hier eens voor open te staan. Vergeet niet dat jij niet je emoties bent, je voelt ze alleen. Kritiek die je raakt is niets anders dan je emoties die je vertellen dat hier ruimte is voor verbetering. 

Maar ook andersom kan je je storen aan het gedrag van een ander. Vaak zijn de negatieve dingen die je storen aan een ander, juist een weerspiegeling aan de dingen die je minder leuk vind aan jezelf. Leg deze vraag eens bij jezelf neer en kijk eens waarom je hier zo emotioneel op reageert. Zodra je je hiervan bewust bent zul je zien dat het je veel minder stoort en geeft dit je gelegenheid om hieraan te werken.

Het belangrijkste? Neem de tijd om aan jezelf te werken

Goed voor jezelf zorgen heeft met zó veel verschillende dingen te maken. Maar ze zijn allemaal belangrijk. Neem de tijd om voor jezelf te zorgen, want als jij het niet doet – wie dan wel?

5 thoughts on “5 manieren om goed voor jezelf te zorgen

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.