7 kleine taken om je huis opgeruimd en georganiseerd te houden


Voor veel mensen is het huis een soort van “to do” lijst. Er zijn altijd veel dingen te doen, maar we hebben nooit genoeg tijd om ze allemaal af te maken. Of zoals het in mijn hoofd werkt: ik kan wel 100.000 betere dingen verzinnen om te doen, waaronder proberen of er een verstopplek in huis is waar echt niemand me kan vinden zodat ik niet de vraag krijg of er nog een wit overhemd, een matchende paar sokken of iets te eten te vinden is. En toch: als je huis rommelig is, heeft dat invloed op je mentale gezondheid. Het zorgt ervoor dat je je gestrest voelt en het zorgt ervoor dat je mensen wellicht niet zo snel uitnodigt in je huis. Daarom krijg je vandaag 7 kleine taken om je huis opgeruimd en georganiseerd te houden. Of te krijgen, als je een beetje bent zoals ik.

1. Sorteer afval op 1 plek

Sorteer je afval in verschillende categorieën die logisch zijn: papier, rest, plastic en GFT. Door te sorteren terwijl je weggooit, bespaar je geld én heb je niet in je restbak etensresten die snel stinken, waardoor je in de zomer zowat om de 2 uur je bak moet verversen. Ons afval sorteren we in de la in de keuken. We hebben verschillende afvalbakjes per categorie, gesorteerd met stickers zodat onze kleuter ook doorheeft wat waar in moet.

2. Zet 1 of 2 mooie stukken neer op je buffetkast

Toen ik jong was, lag de buffetkast bij mijn ouders altijd vol met papieren, post, dingetjes die mijn zusje en ik hadden geknutseld en nog meer. Op mijn 18e ging ik op kamers en kocht ik de eerste van mijn lange grote verzameling van buffetkasten. Het belangrijkste voor mij? Die buffetkast moest en zou het pronkstuk van mijn huis, of slaapkamer van 14 vierkante meter, zijn. En dat gebeurde ook. Hoewel de rest van mijn huis een zootje was, was mijn dressoir altijd perfect. Ik had namelijk een beeldje gekocht waar ik flink voor had gespaard en dat wilde ik niet weggemoffeld hebben onder een berg papieren. Dus: wil je je buffetkast opgeruimd houden? Dan betekent dat dat je een reden moet hebben om het opgeruimd te houden!

3. Houd je bureau te allen tijde leeg

Op het internet circuleren veel plaatjes van kantoorruimtes die perfect aan een paar principes voldoen. De ruimte is niet alleen schoon, maar ook stijlvol ingericht en overzichtelijk. Je zou denken dat dit soort werkplekken bij elke bedrijfscultuur hoort, maar in de praktijk is dit verre van de waarheid. Op het kantoor van De Techkoningin ligt elk bureau bezaaid met papieren, post-its, koffiecups, koptelefoons en hier en daar een telefoon die het vast ooit nog deed, maar nu vooral stof verzamelt, in plaats van data.

Een leeg bureau is een teken van succes, of zoiets. Het is zodat je je kan focussen en niet snel afgeleid bent door een notitie daar, een stuk Lego hier (hoe komt dat halfbakken Lego-kunstwerk op mijn bureau?) en post wat je nog moet wegwerken in een hoekje. Dat je gedurende je werkdag notities verzamelt, is niet raar. Dat je er na 6 maanden nog niks mee hebt gedaan, is wel een beetje… nou ja herkenbaar. Spreek met jezelf af dat je werkplek rustig is.

4. Ruim elke dag speelgoed op

Onze kleuter heeft zoveel speelgoed dat de pieten van Sinterklaas er jaloers op zouden zijn. Hij speelt er ook graag mee en vaak ruimt hij het ook op. Er zijn ook momenten dat er huilbui na huilbui ontstaat omdat hij uitgeput is – zoals tijdens het schrijven van dit artikel – en dat betekent dat ik, zodra hij op bed ligt, in turbostand ga: alle speelgoed ruimen we vliegensvlug op. Het voordeel hiervan is dat als we op de bank zitten ‘s avonds, er ook echt een woonkamer is, in plaats van een ontplofte speelgoedwinkel.

5. Leg de kussens goed op de bank

Een klein klusje met een groot resultaat: schud elke dag de kussens op je bank op en schik ze. Hierdoor lijkt je woonkamer ineens weer strak gestijld, ook al is het maar voor vijf minuten.

6. Ruim je sokkenlade op door alle sokken met gaten weg te gooien en bijpassende sokken te matchen

Als er iets is waar ik niet tegenkan, zijn het sokken waar gaten in zitten. Als het iets is wat mijn man veel heeft, zijn het sokken met gaten. Als ik er nu één tegenkom, gaat die meteen in de prullenbak. Sokken komen niet meer in de la als ze niet hun partner hebben gevonden. Geen partner na een paar weken? Sok weg. Probleem opgelost.

7. Vind een vaste plek voor de schoenen van je gezin

We hebben sinds dit jaar een hond. Een labrador die vooral denkt dat alles van haar is. Vond ik gezellig, omdat de chaos in ons huis nog niet compleet genoeg was, zeg maar. Dat betekent één ding voor mijn man waar hij dolgelukkig mee is: schoenen vind je niet meer bij ons in de keuken of woonkamer. Ze liggen nu op een berg in de bijkeuken, maar ja, uit het oog, uit het hart zeggen ze toch?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *